هیأت تحریریه یک روزنامه آمریکایی ضمن تصریح بر «همدستی آمریکا در کشتار یمن»، تأکید کردند تا زمانی که کشتار یمن پایان نیافته، واشنگتن فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند.

آمریکا همدست کشتار یمن است/ فروش سلاح به سعودی‌ها را متوقف کنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در حالی که وزارت خارجه آمریکا در آخرین نشست خبری سخنگوی این وزارتخانه، از فروش انواع سلاح‌ها به عربستان سعودی دفاع کرده، یک روزنامه آمریکایی خواستار توقف فروش تسلیحاتی واشنگتن به ریاض شده است.

حالا روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی که هیات تحریریه آن را منتشر کرده، تصریح کرده است: « تا زمانی که کشتار یمن پایان نیافته، فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنید».

در ابتدای مطلب این روزنامه نزدیک به مواضع دموکرات‌ها آمده است: «یک بیمارستان مرتبط با سازمان پزشکان بدون مرز. یک مدرسه. یک کارخانه چیپس. اینها از منظر حقوق بین‌الملل تاسیساتی هستند که در یمن نباید اهداف مشروع حملات نظامی باشند. اما با این حال، در روزهای اخیر جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی آنها را هدف قرار دادند و بیش از 40 غیرنظامی را کشتند».

 نیویورک تایمز می‌نویسد: «آمریکا در این کشتار، همدست است چرا به طرق زیادی به ائتلاف کمک کرده است کارهایی از قبیل ارسال تسلیحات به سعودیها که این کار را به منظور نرم کردن مواضع آنها در قبال توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفته است».

این روزنامه ادامه می‌دهد: «کنگره باید فروش‌های تسلیحاتی را متوقف کند و رئیس‌جمهور اوباما بی سر و صدا به ریاض اطلاع دهد که اگر سعودیها به هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان نداده و با مذاکره برای صلح موافقت نکنند، آمریکا کمک حیاتی و حساس خودش را پس خواهد گرفت».

هیات تحریریه نیویورک تایمز درباره تشدید حملات هوایی سعودی‌ها تصریح کردند: «حملات هوایی نمایانگر دو احتمال ناخوشایند هستند. اول اینکه، سعودی‌ها و ائتلاف شرکای اکثرا سنی ‌آنها هنوز یاد نگرفتند که چطور اهداف نظامی را شناسایی کنند. حمله به بیمارستان که 15 نفر را کشت، چهارمین حمله امسال به تاسیسات مورد حمایت پزشکان بدون مرز بوده در حالی که به همه طرف‌ها دقیقا گفته شده که بیمارستان‌های پزشکان بدون مرز کجا قرار دارند».

در این گزارش تاکید شده که گزارش اخیر سازمان ملل درباره تلفات جنگ در یمن حاکی است که مقصر  60 درصد از مرگ و میر و زخمی شدن کودکان یمنی در سال گذشته، حملات به رهبری عربستان سعودی بوده است.

 در ادامه گزارش با اشاره به ادعای ارتباط ایران با تحولات یمن و حمایت‌های آن از انصارالله تصریح شده است: «اگرچه بسیاری از تحلیلگران درباره این تهدید(تهدید حضور ایران در یمن) مبالغه شده، اما آقای اوباما بدون تایید رسمی کنگره موافقت کرده تا از مداخله در یمن حمایت کند و حتی برای مماشات و دلجویی کردن از ریاض به دلیل خشمش از توافق هسته‌ای ایران، تسلیحات بیشتری به سعودی‌ها می‌فروشد. به طور کلی باید گفت که آقای اوباما از زمان تصدی ریاست جمهوری، 110 میلیارد دلار سلاح از قبیل بالگردهای آپاچی و موشک به سعودی‌ها فروخته است».

نیویورک تایمز با تاکید بر انواع کمکهای نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا به تداوم جنگ سعودی‌ها در یمن تصریح کرد: «کارشناسان می‌گویند اگر واشنگتن حمایتش را متوقف کند، ائتلاف(سعودی) زمینگیر می‌شود. با این حال، هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا فروش محتمل 1.15 میلیارد دلار بیشتر مهمات و تانک‌ها به عربستان سعودی را تایید و تصویب کرده است».

این روزنامه ادامه می‌دهد: «کنگره آمریکا قدرت مسدود کردن این فروش تسلیحاتی را دارد. کریس مورفی سناتور دموکرات کنتیکت گفته که در حال صحبت با دیگر قانونگذاران درباره احتمال چنین کاری است اما به خاطر سیاسی بازی، شانس موفقیت این کار، بسیار کم است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.